hhe

Direktlänk till inlägg 27 april 2011

Innebörde i novellen 'Berg som vita elefanter'.

Av H6 H6 - 27 april 2011 12:26

Personligen uppskattar jag isbergstekniken och därmed många av Hemingways verk. Isbergstekniken låter mig som läsare fantisera kring det dolda budskapet och innebörden vilket leder till att jag blir mer engagerad i min läsning, i stället för att hänga med när någon brittisk detektiv försöker lösa ännu ett superdramatiskt mord. Fastän handlingarna i Hemingways verk kanske inte alltid är det mest intresseväckande utan kommer mest från hans personliga upplevelser så kompenserar han detta med typiska Hemingway-dialoger, fantastisk beskrivning av miljö och natur samt isbergstekniken.


’Berg som vita elefanter’ är en klassisk Hemingway-skildring där natur, sprit och isbergstekniken tillsammans gör den till en gripande och särpräglad berättelse. Den inleds med vad som verkar vara slutet på en lång resa, ”Han sa ingenting utan tittade på väskorna som stod vid stationsväggen. På dem fanns lappar från alla hotell där de legat över natten.” Huvudpersonerna är amerikanen och en kvinna som vid två tillfällen kallas för Jig.


Den varma och torra väntan på expresståget mot Barcelona inleds med alkohol och en från början stillsam dialog som sedan förvandlas till en allt intensivare diskussion. Så som jag uppfattar det börjar de nämligen diskutera i fall kvinnan, Jig, ska göra abort. Detta är inget som Hemingway hävdar i texten utan något som läsaren själv får komma fram till. Innan vi får vår första ledtråd kring vad det kan vara som de diskutera får vi en blick in i deras, enligt mig, laddade relation som samtidigt klart och tydligt speglar mannens överlägsenhet.


Den första ledtråden vi får om aborten är när amerikanen säger, ”Det är faktiskt en kolossalt enkel operation, Jig. Egentligen är det inte alls nån operation.” Här märker vi hur känsligt ämnet är för kvinnan då hon direkt försöker undvika frågan genom att kolla ned i marken. Jag tycker den här frasen gör det ganska tydligt då det inte finns många operationer som egentligen inte är någon operation. Mannen försöker sedan övertala henne att hon faktiskt inte alls tycker operationen är farlig; ”Jag vet att du inte tycker det är farligt, Jig. Det är faktiskt ingenting att tala om.” Ännu en gång försöker hon undvika både att svara och kolla mannen i ögonen genom att gömma blicken i golvet.


Det är nästkommande kommentar som övertygade mig att det hela var en abortfråga. Mannen säger nämligen, ”Det är bara att släppa in luften.” Eftersom ’Berg som vita elefanter’ släpptes 1927 anser jag det även lämpligt att denna berättelse utspelar sig under 1920-talet. Under denna period var en möjlighet till abort att spräcka ”modersäcken”, vet inte om det är rätt uttryckt, genom att blåsa in luft.


Något som ytterligare stärker teorin att det skulle handla om en graviditet är när han säger, ”Visst har det det. Men det är bara dig jag vill ha. Jag vill inte ha någon annan. Och jag vet hur absolut enkelt det är.” Frasen ”Jag vill inte ha någon annan än dig” skulle kunna visa ganska tydligt att han är motvillig till en eventuell graviditet. Men kan även tyda att de två är älskare, eller bara nyligen träffats.


Först nu förstår läsaren varför stämningen till en början var laddad då det inte handlade om en döende romans, som man kanske tidigare trodde. Diskussionen fortsätter med att hon säger att hon vill att det ska bli som förr och att de ska bli lyckliga igen. Amerikanen hävdar att allt kommer lösa sig, hon å andra sidan känner sig smått uppgiven.


Ännu ett uttalande som ytterligare stärker abort-teorin är när hon säger, ”Och vi kunde ha allt det här. Och vi kunde ha allting och för var dag gör vi det omöjligare.” Här menar hon att desto längre de väntar, desto mindre är chanserna att det ska bli som förr, att de ska bli lyckliga. Mannen berättar aldrig varför han vill att hon ska göra abort, inte heller vad konsekvenserna skulle kunna bli. En anledning skulle kunna vara, som sagt, att han är gift. Men jag tror snarare det handlar om att ett barn skulle förändra deras livsstil. Det framgår i texten och det första citatet att amerikanen och Jig reser runt väldigt mycket då de har olika lappar från diverse hotell på sina resväskor. Ett barn skulle alltså förhindra denna typ av livsstil.


Trots att Jig påstår att hon vill att allt ska vara som förr tror jag att hon innerst inne inte själv vet. ”Flickan tittade på bambuförhönget, sträckte ut handen och grep tag om två av stavsnörena.” Detta kan symbolisera antingen henne och amerikanen eller henne och sitt barn. Samtidigt känns det inte som om hon direkt värnar om sitt barn med tanke på den mängd sprit och öl hon dricker.


Mannen verkar från en början väldigt mån om att kvinnan gör abort. Men desto mer de diskuterar blir han allt mer neutral och hävdar att han är beredd att ta konsekvenserna oavsett vad hon väljer, eftersom det enligt lag är hennes val.


En ytterligare intressant detalj som jag hittade var att hennes namn, Jig, är ett verktyg som används för att kontrollera andra verktyg. Därmed använder mannen henne för att försöka kontrollera graviditetens framtid. Med kunskap om Hemingways bakgrund känns detta, enligt mig, väldigt troligt.


Slutet påvisar ännu en gång mannens dominans om man ser det ur ett symboliskt perspektiv då det är han som bestämmer hur hon ska göra med barnet. Det är nämligen mannen som tar väskorna och flyttar dem till spåret, därmed sett ur ett symboliskt perspektiv fattade det slutgiltiga beslutet om dess framtid. Hemingway låter läsarna själv avgöra hur det slutar, därmed vilket val mannen gör.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H6 H6 - 11 maj 2011 18:07

Jag satt och tänkte på "komvux" och dess verkliga betydelse för människor och valde att skriva lite om det. La inte ner så mycket tid på det så det kan förekomma fel i texten.   Det var tillsynes en vanlig midsommarafton med min familj, dans och ...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 18:02

”Då var den sista lådan klar.” Ropade den utmattade flyttgubben som i timmar packat, tejpat och burit kartonger från de olika husplanen in i flyttbilen. ”Jag kommer”, sa hon försiktigt medan hon stod köket och lutade sig mot d...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:59

För att korrekt kunna förstå Hemingways verk anser jag att det är väsentligt att ha en grundläggande kunskap om hans skrivstil och liv. Hemingways uppväxt var fyllt av tragedier; allt ifrån granatsplitterskadan i första världskriget till faderns själ...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:56

Sedan 1901 har nobelpriset i litteratur tilldelats till den som under det gångna året ”inom litteraturen har producerat det utmärktaste i idealisk rigtning.” Ett mycket ärorikt och prestigefyllt pris. Samtidigt har det även varit mycket o...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:54

Om bland tusen stjärnor någon enda ser på dig,
 tro på den stjärnans mening,
 tro hennes ögas glans. Du går icke ensam.
 Stjärnan har tusen vänner;
 alla på dig de skåda,
 skåda för hennes skull.   Lyckli...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<<
April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards