hhe

Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Citatanalys

Av H6 H6 - 5 maj 2011 15:55

”Men en människa är inte skapad för att besegras. En människa kan tillintetgöras men inte besegras.”

 

Det första jag vill poängtera är att citatet skiljer sig mellan svenska och engelska versionen av novellen och jag anser att skillnaden både är väsentlig och stor. Den svenska varianten påpekar att en människa inte kan besegras. Den engelska påpekar att en man inte kan besegras: "But a man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated." Vilket är mycket mer i stil med hur Hemingway vanligtvis uttrycker sig då han belyser mannen, inte de bägge könen.


En man kan alltså inte besegras utan att tillintetgöras? Det hävdar Hemingway i novellen ’Den gamle och havet’. Där belyser han fallet att om Santiago, protagonisten, skulle vika sig och därmed vara besegrad är han som individ nedbruten. Detta ses av mig som ett väldigt extremt påhopp, något som i sig inte är konstigt med tanke på Hemingways skrivstil. Samtidigt tycker jag att detta synsätt är något för radikalt, även ur en maskulin synvinkel. Det jag tror att Hemingway menar är att det inte finns någon heder i att vika sig, att förlora. Utan att man bryter ned sig som individ. Ett koncept som jag ser både ologiskt och fel. Som framgångsrik idrottsman har jag under min elvaåriga fotbollskarriär över 100 vinster och endast 14 förluster. Trots att jag är van vid att vinna så finns förlusterna där och de förluster jag har, exempelvis EM-finalen 2008 och världslaget 2010, har varit och är fortfarande svårsmälta. Men, jag anser inte att det är hur man vinner eller hanterar en vinst som gör en till man. Det kan fan i mig vem som helst göra, hålla huvudet högt efter ett enkelt slag mot ett mediokert lag. De riktiga idrottsmännen och det som, enligt mig, gör en till man är hur man hanterar ens förluster. För oavsett hur duktig du må vara så kommer förlusterna att finnas där, tro det eller ej. Kan du då, med huvudet högt, kolla din motståndare i ögonen och gratulera honom anser jag det betydligt mer ärorikt än att tacka för god match med vinstglimten i ögat.


Samtidigt förstår jag Hemingways resonemang och kan på sätt och viss, trots tidigare påstående, nu finna viss logik i citatet. Slutar man som idrottsman att sträva efter vinst slutar man samtidigt att utvecklas vilket per automatik innebär att man halkat efter sina konkurrenter. Därmed blir man, som idrottsman, nedbruten och kanske till och med med Hemingways egna ord tillintetgjord eftersom ens karriär då är över då det inte längre finns någon mening med att idrotta ifall man inte vinner. Något som samtidigt kan kopplas till individen själv som visar brist på målmedvetenhet. Men det kan även bero på andra saker så som jobb och utbildning. Jag får därför svårt att koppla resonemanget till ett personligt plan utöver idrotten.


Slutligen handlar det om att skilja på en förlust där man gjort sitt allra yttersta och en förlust där man inte gjort det. Vissa saker i livet är inte gjorde för en att segra, utan är det de är.


“The price of success is hard work, dedication to the job at hand, and the determination that whether we win or lose, we have applied the best of ourselves to the task at hand.”

           - Vince Lombardi

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H6 H6 - 11 maj 2011 18:07

Jag satt och tänkte på "komvux" och dess verkliga betydelse för människor och valde att skriva lite om det. La inte ner så mycket tid på det så det kan förekomma fel i texten.   Det var tillsynes en vanlig midsommarafton med min familj, dans och ...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 18:02

”Då var den sista lådan klar.” Ropade den utmattade flyttgubben som i timmar packat, tejpat och burit kartonger från de olika husplanen in i flyttbilen. ”Jag kommer”, sa hon försiktigt medan hon stod köket och lutade sig mot d...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:59

För att korrekt kunna förstå Hemingways verk anser jag att det är väsentligt att ha en grundläggande kunskap om hans skrivstil och liv. Hemingways uppväxt var fyllt av tragedier; allt ifrån granatsplitterskadan i första världskriget till faderns själ...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:56

Sedan 1901 har nobelpriset i litteratur tilldelats till den som under det gångna året ”inom litteraturen har producerat det utmärktaste i idealisk rigtning.” Ett mycket ärorikt och prestigefyllt pris. Samtidigt har det även varit mycket o...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:54

Om bland tusen stjärnor någon enda ser på dig,
 tro på den stjärnans mening,
 tro hennes ögas glans. Du går icke ensam.
 Stjärnan har tusen vänner;
 alla på dig de skåda,
 skåda för hennes skull.   Lyckli...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards