hhe

Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

Nobelpriset i litteratur

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:56

Sedan 1901 har nobelpriset i litteratur tilldelats till den som under det gångna året ”inom litteraturen har producerat det utmärktaste i idealisk rigtning.” Ett mycket ärorikt och prestigefyllt pris. Samtidigt har det även varit mycket omdiskuterat. Litteraturpris ska enligt mig fungera som en drivkraft för författare att skriva bra och meningsfulla verk. De argument som oftast dyker upp i samband med litteraturpriset är att priset gått till fel personer, pengar och publicitet. Nobelpriserna har även blivit utsatta för mutanklagelser.


Något som under min undersökning visat sig vara omdiskuterat är även att Astrid Lindgren aldrig blev tilldelad priset. Vilket för mig är lite underligt då jag anser att hon spelat en både positiv och stor roll i litteraturens värld. Därav kan man förstå människor fundersamhet samtidigt som frågan då kvarstår att någon haft sådan stor inverkan på litteraturen som Astrid inte blivit tilldelad priset, vad har det då för verklig betydelse?


För att ett pris ska vara både accepterat och respekterat behöver den stödet från allmänheten. Om priset inte har detta så förlorar den dess slagkraft. Detta är något som är ett problem för nobelpriset i litteratur som de senaste åren delats ut till många okända författare. Sen är det heller ingen popularitetstävling och priset ska heller inte vara styrt av gemenemans tycke utan av de akademiska hörnstenarna. Samtidigt är det dock viktigt att lyssna till den hårda kritiken som faktiskt finns.


Ytterligare en negativ aspekt och något som får mig att ifrågasätta priset slagkraft är att under sin över hundraåriga existens är det endast tolv kvinnor som vunnit litteraturpriset. I början av 1900-talet kan det ha varit så att kvinnors roll i den litterära världen varit liten och kanske till och med obetydlig. Samtidigt blev Selma Lagerlöf tilldelad priset 1909, vilket innebär att det övre argumentet kan ifrågasättas. Men efter 1950-talet, om inte tidigare, så ska skillnaden inte vara så pass stor. Jag anser att det ger en väldigt negativ bild över priset och är en mörk del av dess historik.


Trots diskussioner kring priset har ägt och äger rum så har Nobels litteraturpris fortfarande en global slagkraft och acceptans. Detta tyder på att priset inte bara har en stark grund utan även en framtid som ger utrymme för förbättring. Om nu mot förmodan litteraturpriset skulle tas bort skulle det innebär att de andra nobelpriserna skulle förlora slagkraft och en reell inverkan. Vilket i sig skulle vara en större förlust då exempelvis Nobels fredspris är, enligt mig, en av det viktigaste i världen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H6 H6 - 11 maj 2011 18:07

Jag satt och tänkte på "komvux" och dess verkliga betydelse för människor och valde att skriva lite om det. La inte ner så mycket tid på det så det kan förekomma fel i texten.   Det var tillsynes en vanlig midsommarafton med min familj, dans och ...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 18:02

”Då var den sista lådan klar.” Ropade den utmattade flyttgubben som i timmar packat, tejpat och burit kartonger från de olika husplanen in i flyttbilen. ”Jag kommer”, sa hon försiktigt medan hon stod köket och lutade sig mot d...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:59

För att korrekt kunna förstå Hemingways verk anser jag att det är väsentligt att ha en grundläggande kunskap om hans skrivstil och liv. Hemingways uppväxt var fyllt av tragedier; allt ifrån granatsplitterskadan i första världskriget till faderns själ...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:54

Om bland tusen stjärnor någon enda ser på dig,
 tro på den stjärnans mening,
 tro hennes ögas glans. Du går icke ensam.
 Stjärnan har tusen vänner;
 alla på dig de skåda,
 skåda för hennes skull.   Lyckli...

Av H6 H6 - 5 maj 2011 15:55

”Men en människa är inte skapad för att besegras. En människa kan tillintetgöras men inte besegras.”   Det första jag vill poängtera är att citatet skiljer sig mellan svenska och engelska versionen av novellen och jag anser att skilln...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards