hhe

Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

En avgörande andrachans

Av H6 H6 - 11 maj 2011 18:07

Jag satt och tänkte på "komvux" och dess verkliga betydelse för människor och valde att skriva lite om det. La inte ner så mycket tid på det så det kan förekomma fel i texten.


Det var tillsynes en vanlig midsommarafton med min familj, dans och oemotståndlig mat. Vi befann oss ute i ett magiskt Norrköping där solen stod högt på himmelen samtidigt som ungarnas skratt och plaskande hördes hela vägen från bryggan. Det långa gräset drogs igenom mina tår samtidigt som jag kärleksfullt kollade djupt in i min flickväns ögon medan vi som grodor hoppade runt midsommarstången. Att denna dag skulle vända ut och in på mitt liv var något som för mig verkade otänkbart. Midsommaraftonen avslutades med ett midnattsdopp under månen och med det perfekta avslutet på den perfekta dagen var jag nu ovetandes på väg att inta ett nytt skede i mitt liv.


Tre dagar senare fann jag två fästingar på min kropp. De var mindre än udden på en blyertspenna samtidigt som de, tillsammans, skulle förändra mitt liv för alltid. Efter två veckor blev jag diagnostiserad med två sjukdomar; borrelia från den ena fästingen och TBE från den andra. Under en treveckorsperiod var jag paralyserad och som en grönsak skjutsades jag i rullstol mellan de olika avdelningarna på Karolinska. Även fast jag i dag är tillsynes frisk så finns det fortfarande gömda ärr inom mig som har gjort det väldigt svårt att prestera som jag velat i skolan. Därför anser jag att komvux är ett väsentligt organ i vårt utbildningssystem som ger oss som aldrig fått en första chans en andra chans.


Först och främst är skolan en hård och stressig miljö för många. En miljö som i sin tur inte alltid ger utrymme för prestation. Därför anser jag, genom personliga erfarenheter, att det inte tas tillräckligt med hänsyn till folk som på ytan verkar friska och pigga men som däremot har främmande komplikationer. Nu har vi ett system som låter näsblodskillarna och mensverkstjejerna anmäla sin frånvaro på ett godkänt sätt. Medan det är oförklarligt för lärarna varför elever som mig själv tidvis måste lämna klassrummet mitt under en lektion för att inta syre och socker. En process som jag personligen var tvungen att genomföra för att huvudtaget kunna effektivt lyssna om filosofernas olika syn på frivilja samt lösa en andragradsderivata. Genom åren har jag försökt att förklara de bakomliggande orsakerna till mitt beteende för lärarna utan vidare framgång. Den vanligaste formen av bemötande är t.ex ”Det här fixar vi nog!” Lärarna verkar inte heller förstå att med ett halvblint högeröga, som konsekvens av TBE:n, kan jag inte läsa lika fort som de andra eleverna. Detta påverkade direkt mina betyg och därmed minskade mina möjligheter att verkställa framtida utbildningsplaner.


Samtidigt måste man ha överseende att eventuella problem i skolan kan bero på så mycket annat än sjukdomar. Det finns elever som tack vare alkoholism och skilsmässor har en jobbig situation hemma. Elever som både blir svårt trakasserade och mobbade i skolan. Skolan i sin tur försöker att bemöta den typen av problem med olika elevföreningar som, enligt mig, inte bidrar till någon effektiv lösning. Tack vare den rädsla för denna otrygga miljö beger sig sällan dessa elever till skolan och stämplas därför felaktigt som ”skolkare”. Något som kommer att ha direkt påverka på deras betyg.


Å andra sidan tycker vissa att komvux är ett forum för gymnasieelever som valt att genomgå gymnasieutbildningen på ett vårdslöst sätt. Dessa elever som sedan väljer att påbörja utbildning på komvux för att x antal år senare lyckas uppnå deras betygsmål och därmed ha samma behörighet som en nyexaminerad gymnasieelev. En andrachans många inte tycker den eleven förtjänar. Däremot anser jag att det inte är alla elever som har den ambitionen att höja sitt betygssnitt och de som i sin tur väljer att göra detta för att på sikt söka den utbildning de är intresserad av ska få den chansen. Samtidigt går det att diskutera i fall dessa utbildade komvuxelever ska ha samma behörighet som de nyexaminerade gymnasieeleverna. Som följd av denna diskussion har det nu bildats kvotgrupper som separerar dessa två. Därmed går detta argument bort som nu inte längre är aktuellt.


Avslutningsvis vill jag återkoppla till oss som aldrig fått en chans men nu har möjligheten att få en andrachans. Komvux är ett väsentligt organ i vårt utbildningssystem som låter elever i sin egen takt rätta till de problem som innan existerade. Människan är ingen maskin, vi är inte heller någon form av robot som många vill tro. Jag hade inte kunnat prestera bättre i skolan det första året i gymnasiet oavsett hur mycket jag ville det. Min prestation styrdes inte av min vilja utan av två små insekter som en midsommardag valde just mig. En elev kan inte heller placeras i en otrygg miljö samtidigt som lärare förväntar sig att den ska prestera. Enligt mig är känslor, kärlek och trygghet det viktigaste i människas existens och vi måste därför värna och respektera detta. Något som jag inte tyckte att min gymnasieskola lyckades åstadkomma åt mig. Därför är jag nu väldigt lättad och tacksam över min situation då tack vare komvux mina framtidsplaner inte rinner ut i sanden.


Alla förtjänar en andra chans, även vi som missade vår första. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H6 H6 - 11 maj 2011 18:02

”Då var den sista lådan klar.” Ropade den utmattade flyttgubben som i timmar packat, tejpat och burit kartonger från de olika husplanen in i flyttbilen. ”Jag kommer”, sa hon försiktigt medan hon stod köket och lutade sig mot d...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:59

För att korrekt kunna förstå Hemingways verk anser jag att det är väsentligt att ha en grundläggande kunskap om hans skrivstil och liv. Hemingways uppväxt var fyllt av tragedier; allt ifrån granatsplitterskadan i första världskriget till faderns själ...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:56

Sedan 1901 har nobelpriset i litteratur tilldelats till den som under det gångna året ”inom litteraturen har producerat det utmärktaste i idealisk rigtning.” Ett mycket ärorikt och prestigefyllt pris. Samtidigt har det även varit mycket o...

Av H6 H6 - 11 maj 2011 17:54

Om bland tusen stjärnor någon enda ser på dig,
 tro på den stjärnans mening,
 tro hennes ögas glans. Du går icke ensam.
 Stjärnan har tusen vänner;
 alla på dig de skåda,
 skåda för hennes skull.   Lyckli...

Av H6 H6 - 5 maj 2011 15:55

”Men en människa är inte skapad för att besegras. En människa kan tillintetgöras men inte besegras.”   Det första jag vill poängtera är att citatet skiljer sig mellan svenska och engelska versionen av novellen och jag anser att skilln...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards